13 februari 2023
Liza

Borging en integratie 2

27-09-2021

Borging en Integratie 2

Afbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving

Robin

Daar ben ik weer, Robin, met een update over hoe ik mijn leerdoelen vanuit het spiegelproject vast probeer te houden in mijn werk. De afgelopen maand heb ik tijdens mijn werk als teamondersteuner (zoals de vorige keer toegelicht) gemerkt dat ik meer ruimte durf in te nemen om vragen te stellen. Hierbij gaat het vooral om het vragen van feedback op de door mij uitgevoerde taken. In mijn werk worden door collega's vooral verzoeken gedaan voor het opzetten van start- en/of evaluatierapportages. Dit doe ik in principe met plezier, maar het is nog leuker als ik hier ook iets van opsteek. In het begin deed ik dit niet omdat ik hier simpelweg niet aan had gedacht. Na een gesprek met mijn gedragswetenschapper gaf zij mij de tip om dit misschien wat vaker te gaan doen omdat ik zo mijn schriftelijke vaardigheden steeds verder kan verbeteren. 

Bij SAVE werkt het namelijk zo dat de werkers de rapportages opzetten met alle informatie. Voordat deze definitief gemaakt worden moeten ze gecheckt worden door de gedragswetenschappers. Hierna worden ze aangepast/aangevuld. Om feedback vragen doe ik nu in de volgende vorm; zodra ik de opzet van een rapportage klaar had liet ik dit altijd al weten aan de werker. Nu stel ik hierbij ook de vraag of zij het aan mij kunnen laten weten wanneer de rapportage is beoordeeld door de gedragswetenschapper. Een deel van de rapportage is door mij geschreven, dus wanneer hier opmerkingen van de gedragswetenschapper op zijn kan ik deze meelezen en steek ik hier weer van op. Op deze manier kan ik dit voor mezelf in de gaten houden en hier steeds verder op verbeteren. Wat ik hierbij lastig vind is dat ik hierbij iets terugvraag van de werkers, wat niet erg is, maar hier heb ik tot op heden nog niet heel veel reacties op gehad. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niet altijd helemaal bij heb gehouden aan welke rapportages ik heb gewerkt. Terugkijken wordt dan wat moeilijker. De verantwoordelijkheid voor het bijhouden en checken ligt zowel bij mij als de werker om mij daarin te ondersteunen. Hierin ben ik dus nog een beetje zoekende. 

Wat ik heb meegenomen vanuit het spiegelproject is dat het oké is om ruimte in te nemen en om vragen te stellen. Wat die vragen dan ook zijn. Dit betekent tegelijk dat ik ook mag staan voor mijn eigen leerproces (in dit geval op mijn werk als teamondersteuner). Ik mag vragen om feedback. Het gaat  voor mij niet zo zeer erom dat ik niet weet welke vraag ik moet stellen, maar dat ik mag weten en voelen dat deze vragen er ook mogen zijn. Hier heb ik mee geoefend tijdens het spiegelproject door vragen te stellen die in mij opkwamen waarover ik normaal langer na zou denken waardoor het moment om de vraag te stellen voor mijn gevoel voorbij was. Nu weet ik dat ik gewoon mag vragen en mensen wel antwoord geven wanneer zij tijd hebben (in het geval van mailcontact) en dat ik het anders nog een keer kan checken. 

Voor de komende tijd wil ik wat meer gaan focussen op het vragen om feedback buiten de rapportages om. Over bijvoorbeeld mijn manier van terugkoppelen in uitgevoerd uitzoekwerk, het maken van een eventuele rolverdeling bij verschillende taken etc. Jullie horen de volgende keer van mij hoe dit was, wat ik hierin ben tegengekomen vanuit het project en of ik nog ergens tegenaan ben gelopen. 

terug naar overzicht
© House of Professionals
Visuals gemaakt door
Hanneke Everts

KvK 73299707
BTW NL859447406B01

download